13 oktober, 2023

minuten

Joris van Diepen

Please install Yoast SEO plugin and enable the breadcrumb option to use this shortcode!

pin-it

Loyaliteit van je medewerkers is van belang 

Loyaliteit van je medewerkers is essentieel voor je bedrijf. Je wilt op je medewerkers kunnen vertrouwen. Maar dit heeft een wederzijds effect. Want je werknemers verwachten ook loyaliteit van jou als werkgever. Welke acties kun je ondernemen om dit te bereiken?

Om met een vitaal team te werken, moet je als werknemer investeren in je personeel. De waardering van je personeel krijgen is een ding, maar om deze te behouden moet je wellicht een stap extra zetten. Goed werkgeverschap is dus belangrijk. Dit bestaat uit diverse factoren, zoals duidelijke communicatie, het uiten van respect voor je medewerkers en je werknemer stimuleren om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dat leidt tot betere resultaten op de werkvloer.

Iedere werknemer wil zich betrokken voelen bij het werk dat hij doet. Een loyale werknemer zal werkgeluk ervaren en dit is tevens een motivatie om doelstellingen te halen. Je werknemer is daarbij bereid om initiatieven te tonen, misschien zelfs aangemoedigd door inspirerende workshops die de teamloyaliteit versterken.

Bovendien zullen loyale medewerkers minder snel uitkijken naar een nieuwe werkgever. Voor jou als werkgever is het belangrijk om de loyaliteit van medewerkers te versterken en, als daar behoefte aan is, open te staan voor verbetering. Op deze manier aanvaard je de wederkerigheid en maak je met deze erkenning de loyaliteit een zichtbaar onderdeel van je beleid.


Meer weten over vitaliteit op de werkvloer?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief. Waarin je maandelijks updates krijgt over de leukste nieuwtjes op het gebied van vitaliteit en gezondheid op de werkvloer. Ook houden we je maandelijkse up to date over alle vitaliteitsdagen van 2023.

Nieuwsbrief aanvragen

Het belang van loyale medewerkers

Op het moment dat een werkplek inspirerend is voor je werknemers, zul je dit aan verschillende zaken merken. De sfeer is ontspannen en je werknemer komt met plezier werken, waardoor ze hun werkgeluk ten volle ervaren. Doordat je werknemers voldoening uit hun werk halen, is er ruimte voor ontwikkeling en kunnen ze groeien in hun functie.

Word je gezien als een goede werkgever, dan zijn de meeste mensen niet alleen loyaal tijdens hun dienstverband. Mochten ze bij een andere werkgever gaan werken, dan zullen ze nog altijd met respect over je bedrijf blijven praten. En deze sterke reputatie, dankzij de loyaliteit van medewerkers, kan dan weer een positieve uitwerking hebben als je je personeelsbestand wilt uitbreiden. Mensen zullen, door de goede ervaringen van anderen, graag bij je komen werken.

Maar bovenal is het belangrijk om je trouwe medewerkers binnen je bedrijf te houden. Deze mensen werken vaak hard, zijn bekwaam en hebben vakkennis. Kiezen zij ervoor om een andere baan te zoeken, omdat zij zich niet meer met jou als werkgever verbonden voelen? Dan ben je niet alleen een medewerker kwijt die al jaren bij je in dienst was. Je moet bovendien op zoek naar een nieuwe medewerker.

Het kost je vervolgens tijd en geld om een nieuw personeelslid te werven en in te werken. De vertrouwensrelatie die je vorige medewerker met je klanten en relaties had, moet daarnaast opnieuw opgebouwd worden. Het resultaat daarvan zal vaak pas op de langere termijn zichtbaar zijn. Alle reden dus om je medewerkers te koesteren en regelmatig je tevredenheid uit te spreken.

Toon je waardering naar je medewerkers

Of er nu een krappe of een ruime arbeidsmarkt is, in alle situaties is het van groot belang dat je loyaal bent aan je werknemers. Heeft een werknemer een ruime keuze uit verschillende, gelijkwaardige banen? Dan zal de keus niet per definitie vallen op de werkplek met het hoogste salaris.

Een loyale medewerker is op zoek naar een werkgever die vitaliteit op de werkvloer belangrijk vindt. Want dat betekent dat je niet alleen naar prestaties kijkt, maar ook oog hebt voor de mens achter je werknemer. Dit kan je doen aan de hand van verschillende vitaliteitsactiviteiten.

Hoe groot de loyaliteit medewerkers is, zul je wellicht niet direct kunnen peilen op het moment dat de werkomstandigheden daar geen aanleiding toe geven. Het zal hooguit zijn dat je van een vertrekkende medewerker hoort dat de reden van ontslag te maken heeft met de sfeer binnen het bedrijf of het gebrek aan autonomie.

Maar op het moment dat er, ook buiten jouw invloed om, zich calamiteiten voordoen, verwacht je werknemer van jou als werkgever ondersteuning en medewerking. Uit recent onderzoek van Hays, een grote, internationale recruiter, is gebleken dat slechts bij een op de drie werknemers de loyaliteit van medewerkers bij hun werkgevers ligt. De reden voor deze lage score is dat de werknemer zich, vooral in moeilijke tijden, niet door zijn werkgever gesteund voelt, zowel fysiek als mentaal.

Het is aan jou als werkgever om daarin het verschil te maken. Toon je respect en ondersteuning, zodat je op jouw beurt kunt vertrouwen op de loyaliteit van je medewerkers.

De manieren om waardering te tonen naar je medewerkers

Zorg voor de juiste uitdaging

Dat je als werkgever je werknemer moet ondersteunen, is een belangrijke factor bij het hebben en houden van een loyale medewerker. Aan de andere kant speelt het vertrouwen hierbij tevens een belangrijke rol. Dat vertrouwen is tweeledig. De loyaliteit van je medewerkers neemt toe als je medewerker zich gewaardeerd voelt en er dus geen sprake is van wantrouwen bij het uitvoeren van de werkzaamheden.

Denk bijvoorbeeld aan een klacht die door een klant ingediend wordt. Uiteraard dient deze serieus genomen te worden. Maar het komt de loyaliteit medewerkers niet ten goede als je er automatisch vanuit gaat dat de klant per definitie gelijk heeft. Laat dus altijd weten dat je beide kanten van het verhaal zult bekijken. Zo krijg je als werkgever een sterkere relatie met je werknemer en is deze ook in de toekomst bereid om zijn nek voor je uit te steken.

Een signaal van vertrouwen geef je eveneens af door je werknemer autonomie te geven over de werkzaamheden. Dit kan in allerlei vormen. Je breidt het takenpakket uit, je promoveert je medewerker of je geeft de medewerker meer verantwoordelijkheden. De grotere autonomie geeft om te beginnen een gezonde uitdaging in het werk. Het draagt bovendien bij aan het zelfvertrouwen van je werknemer en zorgt tegelijk voor loyaliteit van je medewerkers.

Zijn er tijdelijke geen concrete aanpassingen in de werkzaamheden mogelijk, ondersteun je medewerker dan op een andere manier. Bijvoorbeeld door een opleiding aan te bieden binnen het vakgebied. Als werkgever profiteer je zelf eveneens als je medewerker meer kennis vergaart.

Een fijne werkomgeving

Een goede manier om te achterhalen hoe je medewerkers hun werkomgeving ervaren, is vragen naar hun mening. Dit kan tijdens een functioneringsgesprek, maar ook tijdens een informele bijeenkomst op vrijdagmiddag. Informeer bij nieuwe medewerkers of zij zich op hun plaats voelen en wellicht krijg je feedback over verbeterpunten die zij bij hun vorige werkgever hebben gezien en als positief hebben ervaren. Op deze manier creëer je samen met je medewerkers een fijne werkomgeving, wat de loyaliteit bevordert.

Communicatie is overigens op alle gebieden belangrijk als het gaat om loyaliteit van je werknemers. Door in gesprek te blijven kun je signaleren dat er onrust of ontevredenheid binnen je bedrijf is. Je hebt dan de mogelijkheid hier concreet iets aan te doen, voordat het probleem een eigen leven gaat leiden en je er geen vat meer op kunt krijgen.

Fijne werkomgeving

Verantwoordelijkheid van je medewerkers

Als werkgever zul je je realiseren dat de loyaliteit van je medewerkers geen eenrichtingsverkeer is. Daarom is het belangrijk om iedereen bij het proces te betrekken. Je medewerkers hebben hier dus tevens een rol in. Dit kan op persoonlijk vlak zijn. Bijvoorbeeld doordat je medewerker bij je aangeeft dat een functie te zwaar is geworden door persoonlijke omstandigheden. Daarnaast kan je medewerker naar je toekomen om te informeren of er intern opleidingsmogelijkheden zijn, voor verdere ontwikkeling binnen je bedrijf.

Maar ook onderling is het belangrijk dat je medewerkers elkaar motiveren of juist aanspreken op een negatieve werkhouding. Door de positieve zaken te benoemen, voelen de medewerkers zich gewaardeerd. Aan de andere kant is het soms pas mogelijk om je bewust te worden van een bepaalde houding of instelling als dat ook werkelijk benoemd wordt. Alleen in een hecht team zal zowel de positieve als de negatieve feedback van elkaar geaccepteerd worden.

Je kunt je medewerkers daarbij helpen door bijvoorbeeld een teambuilding te organiseren waar mensen leren om elkaar deze feedback op respectvolle manier te geven, maar deze ook zelf te ontvangen. Of laat je eigen loyaliteit en respect als werkgever blijken en organiseer een ontspannen stoelmassage op het werk. Dan kan iedereen daarna weer met een goed gevoel aan het werk.

Aan de slag met de loyaliteit bij jou op de werkvloer?

Wij helpen je er graag mee verder! Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie en zelfs een plan op maat. Geheel vrijblijvend natuurlijk.


Over de auteur

Mijn naam is Joris van Diepen en binnen De Fitte Medewerker ben ik verantwoordelijk voor alle vragen rondom vitaliteit op de werkvloer. Na meerdere jaren in de sport te hebben gewerkt deel ik mijn kennis over vitaliteit graag met jou. Mocht je vragen hebben voor mij, neem dan contact met ons op.

Joris van Diepen

Over de auteur

Mijn naam is Joris van Diepen en binnen De Fitte Medewerker ben ik verantwoordelijk voor alle vragen rondom vitaliteit op de werkvloer. Na meerdere jaren in de sport te hebben gewerkt deel ik mijn kennis over vitaliteit graag met jou. Mocht je vragen hebben voor mij, neem dan contact met ons op.

Joris van Diepen

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Anderen bekeken ook

[posts-slider post_type=post gradient=white]

Blijf geïnspireerd

Snak jij naar nóg meer inspiratie voor vitaliteit? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang slimme tips en leuke aanbiedingen. Een glimlach in je mailbox, wie wil dat nou niet?

Je kunt je ook altijd weer afmelden voor onze e-mails

nieuwsbrief-inschrijving