15 december, 2022

minuten

Dorien de WIt

[yoast-breadcrumb]

pin-it

Wat is de betekenis van amplitie? De HR Trend van 2023 

Amplitie is in relatief korte tijd uitgegroeid tot dé HR strategie. En dat is niet zo vreemd, want amplitie zorgt ervoor dat mensen helemaal tot bloei komen op hun werkplek. Meer weten? In dit artikel lees je er alles over!

Wat is amplitie? Kort gezegd is amplitie het versterken van alle positieve aspecten van werkbeleving en functioneren. Het actief bevorderen van het psychisch welbevinden van medewerkers creëert een positieve werkbeleving waarin iedereen optimaal kan functioneren.

Wat is de betekenis van amplitie?

Het woord amplitie zelf komt van het Latijnse ‘amplio’ wat versterken of vermeerderen betekent. In de context van werk betekent dit concreet het versterken en vermeerderen van het welbevinden  van alle medewerkers. Op deze manier komt het menselijk kapitaal in een organisatie het beste tot zijn recht. Dit klinkt misschien heel logisch, maar toch wordt deze manier van denken nog lang niet altijd toegepast in organisaties.

Waar is amplitie als ‘nieuwe’ HR strategie dan op gebaseerd? Amplitie is ontstaan vanuit de wetenschappelijke psychologie; de positieve organisatiepsychologie om precies te zijn. In de traditionele benadering werd vooral de aandacht gericht op het oplossen en voorkomen van problemen en de negatieve emoties als gevolgen daarvan. De positieve psychologie daarentegen gaat uit van positieve ervaringen en kwaliteiten van mensen.

Je zou de positieve psychologie eigenlijk kunnen zien als een soort omdenken. Juist door de focus te leggen op de positieve aspecten, groeit het plezier, geluk en de motivatie op de werkvloer. Met andere woorden: wat je aandacht geeft, groeit. En dit blijkt de sleutel tot het psychisch welbevinden van medewerkers in een organisatie.

Gratis Vitaliteitskalender van 2024

Alle vitaliteitsdagen en -weken in 2024 staan voor je op een rijtje in onze gloednieuwe vitaliteitskalender. Ideaal voor inspiratie tijdens het plannen van een vitaal en energiek jaar! Wil jij de vitaliteit bij jou op de werkvloer optimaliseren? Vraag 'm dan vandaag nog aan!

Kalender aanvragen

Gratis download, geheel vrijblijvend

Gratis download, geheel vrijblijvend

De vier pijlers van amplitie

In de praktijk is amplitie gebaseerd op vier pijlers: gezondheid, talentmanagement, bevlogenheid en werkinrichting (bron: “Werken aan Amplitie”, auteurs:  Y. Koen en S. van Keulen). Je ervaart dus werkgeluk wanneer deze vier factoren positief aanwezig zijn.

Pijler 1: Gezondheid

Gezondheid heb je nodig om prettig te kunnen werken en goed te functioneren. Denk hierbij aan beweging, voeding en ontspanning. Je kunt je wel voorstellen dat je minder gelukkig bent op je werk wanneer je veel stress ervaart en onvoldoende kunt ontspannen. Ook ongezond eten en een gebrek aan beweging dragen hier negatief aan bij. 

Pijler 2: Talentmanagement

Ook wil je op je werk natuurlijk gezien worden. Wanneer je jouw talenten kunt inzetten en ontwikkelen op je werk, zorgt dat voor motivatie, plezier en werkgeluk. Wanneer je daarbij de ruimte krijgt om te ontdekken wat je nog meer kan, krijg je het gevoel dat je optimaal tot je recht komt op je werkplek. Een empowerment workshop kan een grote bijdrage zijn aan het vergroten van bestaande talenten en capaciteiten voor je werknemers

Pijler 3: Bevlogenheid

De derde pijler, bevlogenheid, gaat over de toewijding en ‘flow’ die je ervaart op je werk. Misschien heb je wel eens het gevoel gehad dat je helemaal opging in je werkzaamheden. Het gaf je veel voldoening en daardoor had je als vanzelf de motivatie om net dat beetje extra te doen of inzet te tonen. Dit is bevlogenheid in een notendop.

Pijler 4: Werkinrichting

Als laatste is het van belang dat je werkinrichting passend is. Dit houdt in dat het werk wat je doet én de organisatie bij je past. Denk bijvoorbeeld aan de organisatiecultuur en de werk-privébalans. Ook moet je fysieke werkomgeving in orde zijn, zodat je je prettig voelt wanner je op je werkplek bent. 

Wat zijn de verschillen tussen amplitie, curatie, en preventie?

We noemden in het begin al even dat amplitie nog niet standaard in organisaties wordt toegepast. In plaats daarvan wordt er nog veel ingezet op preventie en curatie. Neem het voorbeeld van een (dreigende) burn-out om te kijken hoe deze drie benaderingen globaal in zijn werk gaan.

Bij preventieve interventies gaat het erom problemen te voorkomen bij degenen die hier risico op lopen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een medewerker in een gesprek vertelt dat hij of zij veel stress ervaart en zich vaak niet goed kan concentreren. Samen met deze medewerker ga je dan kijken wat je kunt doen om deze problemen te verminderen en verzuim door burn-out klachten te voorkomen.

Wanneer deze medewerker al thuis zit met een burn-out of burn-out klachten, en je een plan maakt om terugkeer op het werk mogelijk te maken, ben je bezig met curatie. Dit betekent kort gezegd dat er een werkelijk probleem is wat opgelost moet worden om effectief verder te kunnen. 

Wat-is-amplitie

De positieve gevolgen van amplitie

Je ziet dus dat het bij preventie en curatie gaat om het voorkomen en oplossen van negatieve psychische toestanden bij ‘risicomedewerkers’. Amplitie werkt fundamenteel anders, en wel op twee manieren:

Positieve toestanden

De werkwijze richt zich op het bevorderen van positieve toestanden in plaats van het voorkomen of herstellen van negatieve gevolgen en toestanden

Positieve toestanden

Positieve werkbeleving

Amplitie wordt daarmee ingezet voor alle medewerkers, niet alleen voor degenen die een probleem hebben of risico daarop lopen. Zo kun je de organisatie als geheel positief beïnvloeden.

Positieve werkbeleving

Welke voordelen biedt amplitie?

Menselijk kapitaal is het hart van een organisatie. Wanneer je als organisatie gelukkige, bevlogen medewerkers hebt, bepaalt dat voor een groot deel het succes. Wist je dat je door het inzetten van amplitie meer bevlogenheid creëert bij werknemers?

Bevlogenheid laat zich omschrijven als  positieve toestanden waarin je voldoening ervaart in je werk. Bevlogen medewerkers bezitten een vitaliteit en toewijding waardoor zij optimaal kunnen functioneren. Je zet je als het ware voor de volle 100% in op je werk en misschien nog een beetje meer. Niet omdat het moet, maar omdat je er zo enthousiast en gelukkig van wordt.

Dat is natuurlijk al enorm positief, maar het blijkt dat bevlogenheid ook samenhangt met andere voordelen. Zo is het ziekteverzuim onder bevlogen medewerkers veel lager dan gemiddeld. De productiviteit en de kwaliteit van prestaties gaan omhoog. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat je ook meer creativiteit en innovatie in je werk laat zien wanneer je bevlogen bent.

Amplitie blijkt enorm waardevol te zijn in het teweeg brengen van bevlogenheid op de werkvloer. En uiteindelijk is dit een grote positieve benadering kracht waar de organisatie als geheel beter van wordt.

 

Drie manieren om amplitie toe te passen in jouw organisatie

Nu je een beter beeld hebt van amplitie en wat het jouw organisatie kan bieden, vraag je je misschien af hoe je dit concreet kunt toepassen. In het kort zijn er drie manieren waarop je amplitie kunt inzetten: interventies gericht op gedrag, cognitie of motivatie. 

 

1: Gedrag

Gedragsmatige interventies verbeteren de sociale en interpersoonlijke aspecten op de werkvloer. Zo kun je er een gewoonte van maken om iedereen erbij te betrekken wanneer er goed nieuws is, of er iets te vieren valt. Ook het creëren van een veilige sfeer of situatie door een leidinggevende valt hieronder. In een veilige sfeer voel je je als medewerker gestimuleerd om te groeien en te innoveren.

 

2: Cognitie

Bij interventies gericht op cognitie leg je de focus op het optimisme stimuleren en een positieve benadering kijk op het werk en de werkomgeving. Hierbij kun je denken aan dankbaarheid tonen aan anderen. Of het bewust stilstaan bij dingen die goed zijn gegaan en regelmatig ruimte geven en krijgen om dingen te doen waar je positieve werksituatie en energie van krijgt, al zijn ze maar klein. Waarbij organisaties optimaal functioneren, en amplitie richt op het bedrijfseconomisch perspectief. 

 

3: Motivatie

Als laatste zijn er interventies met als doel de motivatie te vergroten. Hier gaat het erom te kijken naar waar je naar toe wilt, en wat je moet doen of leren om daar te komen. Een leidinggevende kan dan helpen om concrete stappen te ondernemen, zodat je net dat duwtje in je rug krijgt wat je nodig hebt. Natuurlijk moet je deze interventies niet los zien van elkaar, maar als elkaar versterkende onderdelen van een geheel beleid gericht op amplitie. 

 

Amplitie als sleutel tot duurzame inzetbaarheid

De term duurzaam wordt de laatste jaren veel gebruikt in verschillende contexten. Wanneer we het hebben over amplitie en duurzame inzetbaarheid, bedoelen we daarmee dat een positieve werkbeleving belangrijk is voor de lange termijn.

Met andere woorden; hoe gelukkiger en gezonder je bent, hoe langer je optimaal kunt blijven functioneren. Dat klinkt heel logisch en dat is het ook. Stel je voor dat je ergens werkt waar je je prettig voelt, jezelf kunt ontwikkelen en er een goede werk-privébalans is. De kans is groot dat je over een tijdje nog steeds gezond en vitaal bent (want minder stress) en gemotiveerd om goede prestaties te blijven leveren en je potentieel verder te ontwikkelen. En deze sleutel voor de duurzame inzetbaarheid waarbij amplitie richt op de persoonlijke doelen en sociale relaties.

Door juist in te zetten op deze positieve aspecten van de werkbeleving, zorgt amplitie ervoor dat werknemers ook op de langere termijn vitaal, competent en gemotiveerd blijven. En omdat amplitie een inclusieve benadering is, zijn de voordelen merkbaar voor alle werknemers en de organisatie als geheel.

Advies nodig?

Advies nodig bij het toepassen van amplitie binnen jouw organisatie? Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie en zelfs een plan op maat. Geheel vrijblijvend natuurlijk.

Over de auteur

Mijn naam is Dorien de Wit en binnen De Fitte Medewerker ben ik verantwoordelijk voor alle vragen rondom HR en vitaliteit succesvol te implementeren binnen ambitieuze bedrijven. Vanaf jongs af aan heeft gezondheid en vitaliteit mij al geboeid.Mocht je vragen hebben voor mij, neem dan contact met mij op.

Dorien de WIt

Over de auteur

Mijn naam is Dorien de Wit en binnen De Fitte Medewerker ben ik verantwoordelijk voor alle vragen rondom HR en vitaliteit succesvol te implementeren binnen ambitieuze bedrijven. Vanaf jongs af aan heeft gezondheid en vitaliteit mij al geboeid.Mocht je vragen hebben voor mij, neem dan contact met mij op.

Dorien de WIt

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Anderen bekeken ook

[posts-slider post_type=post gradient=white]

Blijf geïnspireerd

Snak jij naar nóg meer inspiratie voor vitaliteit? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang slimme tips en leuke aanbiedingen. Een glimlach in je mailbox, wie wil dat nou niet?

Je kunt je ook altijd weer afmelden voor onze e-mails

nieuwsbrief-inschrijving