Betrokkenheid, wat houdt het nou precies in? Wanneer is een medewerker betrokken bij de organisatie? Betrokkenheid bestaat uit morele waarden die de medewerker voelt bij de organisatie. Hij vind dat hij bij jouw organisatie behoort te blijven.
Betrokken medewerkers leveren toegevoegde waarden door hun kwaliteitsbewustzijn, proactieve houding en motivatie richting de organisatie. Benieuwd wat het nou precies is en hoe je dit gevoel kan bevorderen binnen jouw organisatie? Lees dan verder!
Wat is betrokkenheid?
Betrokkenheid is een kwaliteit. Ben je betrokken als medewerker? Dat geeft dan aan dat je betrokkenheid toont bij de organisatie waar je werkzaam bent. De andere benaming hiervan is: je hebt een hart voor de zaak. Je denkt en leeft mee met de organisatie.
Kenmerkend is dat het van binnenuit komt. Vaak gaat het ook samen met bevlogenheid, waarbij meerdere factoren invloed hebben op de verbondenheid die je voelt binnen jouw organisatie.
Betrokken medewerkers
Betrokken medewerkers zijn niet te missen binnen je organisatie, maar waarom dan? Dit komt doordat ze een bepaalde toegevoegde waarde leveren voor de organisatie. Ze zijn zich bewust van de kwaliteiten, hebben een proactieve houding en zijn vastberaden. Bovendien melden betrokken medewerkers zich minder vaak ziek en zullen ze ook langer bij de organisatie blijven werken door het betrokken gevoel.
Mede dankzij de toename van de individualisering is betrokkenheid steeds minder vanzelfsprekend geworden. Hoewel het juist belangrijk is dat medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie. Een goede manier om dit te doen is het organiseren van een vitaliteitsweek voor je bedrijf.

Affectieve betrokkenheid
Hierbij gaat het om het betrokken willen zijn bij de organisatie. Je identificeert je als medewerkers bij je organisatie als je er echt in gelooft wat jullie doen. Een affectieve betrokken medewerker heeft het gevoel dat hij bij de organisatie past. Dit wordt gerealiseerd zodra je als medewerker gelooft in de missie en visie van de organisatie en de doelstellingen die daarbij horen.
Buiten die betrokkenheid is de waardering vanuit de organisatie ontzettend belangrijk. Lage waardering zorgt namelijk voor lage betrokkenheid. Waardering zorgt voor een positieve invloed en speelt hierin een cruciale rol. Als je als leidinggevende de medewerkers het gevoel geeft dat wat hij diegene doet ook echt bijlevert aan de organisatie, heeft dit positieve gevolgen voor de affectieve betrokkenheid.
Continuerende betrokkenheid
Als medewerker ben je betrokken bij de organisatie uit noodzaak. De verantwoordelijkheid die hierbij komt kijken kan voor sommige nadelig zijn. Het verlaten van de organisatie waar je werkzaam bent zal nadelig zijn voor je als medewerker, omdat er bijvoorbeeld weinig andere alternatieven zijn, of omdat u arbeidsvoorwaarden momenteel voordelig zijn.
Deze medewerkers die dit wel overwegen voelen zich minder verantwoordelijk en vertonen dus dan ook vaak minder commitment. Ze zijn dan vaak ontevreden en zetten geen extra stap voor het bedrijf, maar blijven wel werken. Vaak is er dan ook verandering in het gedrag en valt de verantwoordelijkheid weg. Hierbij neemt de toewijding ook af en zie je groot verschil in prestaties.
Terwijl affectieve betrokkenheid een sterke positieve relatie heeft met de prestaties op de werkvloer, heeft de continuerende betrokkenheid geen tot zelfs een negatieve relatie met prestaties binnen je organisatie. Je mist de commitment van de medewerkers en vaak verslechtert dat de samenwerking tussen de collega’s. Er zijn nog veel meer factoren waar je aan merkt dat werknemers ontevreden zijn, maar dit zijn de meest kenmerkenden.

De waarde van betrokkenheid
De afgelopen tijd heeft betrokkenheid veel aandacht gekregen in de online wereld. Er komt steeds meer informatie naar voren die laat zien wat de waarde is van de betrokkenheid van je medewerkers. Het is de voorspeller van de loyaliteit van je medewerker en de gehele prestaties van de organisatie. Ook hangt dit samen met de bevlogenheid van de medewerkers. Bevlogenheid zorgt namelijk voor binding tussen de medewerkers en levert bij aan de samenwerking.
Wat we wel steeds vaker zien bij bedrijven is dat de prestatiedruk wel elk jaar toeneemt. Dit komt door onder andere de concurrentie en de globalisering. Deze druk zorgt voor een afname van de betrokkenheid van de medewerkers. Ook zie je vaak dat deze druk ervoor zorgt dat de tevredenheid daalt van de werknemer. Zo zie je ook steeds minder vaak dat medewerkers voor écht een lange tijd bij een organisatie blijven, maar dit is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren.
Betrokken medewerkers leveren meer waarde aan de organisatie door o.a. de extra commitment, proactieve houding en een productiviteit die relatief hoog ligt.
Populaire activiteiten
Betrokkenheid binnen jouw organisatie
We helpen je graag verder om deze betrokkenheid binnen jouw organisatie te vergroten. Dit kan aan de hand van meerdere inspirerende workshops of activiteiten op kantoor. Als je twijfelt over de keuze kan je gerust vrijblijvend contact met ons opzoeken en helpen we jou verder.