Meerdere generaties op de werkvloer kan een uitdaging zijn, maar heeft ook veel voordelen. Lees hier wat de onderlinge verschillen zijn en hoe je met werknemers van alle leeftijden een vitaal team vormt.
Merk je er als werkgever veel van als je mensen van verschillende generaties de arbeidsmarkt betreden? Je hebt zeker met nieuwe uitdagingen te maken. De jongere generatie moet samenwerken met collega's die hoge verwachtingen van ze hebben. De vorige generaties hebben leidinggevende posities en zien zichzelf misschien als harde werkers.
In 2014 heeft het CBS (Centraal Bureau voor de statistiek) onderzoek gedaan hoe de verschillende generaties op de werkvloer aankijken tegen hun oudere en jongere collega’s. Daaruit bleek toen al dat iedere generatie, dus binnen de eigen leeftijdsgroep, het meest positief over zichzelf denkt. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om dat jongeren vinden dat hun oudere collega’s niet zo productief zijn.
De ouderen zelf kijken daar heel anders tegenaan. De jonge generatie is volgens dit onderzoek wel de voorloper als het gaat om het bijhouden van de technologische vooruitgang. Jongeren laten zich eenvoudiger bijscholen en kunnen hier ook makkelijker mee werken dan oudere werknemers.
De 4 generaties die nu op de werkvloer te vinden zijn
Er zijn dus uiteenlopende meningen over de manier waarop jongere en oudere werknemers zichzelf binnen je organisatie zien. Dat kan tot onrust op de werkvloer leiden. Omdat je werknemer zich niet in elkaar kunnen verplaatsen. Of omdat je werknemers elkaars kwaliteiten niet op waarde weten te schatten, wat ook een negatieve invloed heeft op het werkklimaat.
Voor jou als werkgever is het dus noodzakelijk dat er een goede samenwerking is. De basis die je bij je werknemers van de verschillende generaties wilt creëren, is die van onderling begrip. Als werkgever heb je dan ook een actieve rol om deze beide elementen samen te voegen, waarbij al je werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen. Voordat je dit traject begint, is het goed om de verschillende generaties beter te leren kennen.
Gratis Vitaliteitskalender van 2024
Alle vitaliteitsdagen en -weken in 2024 staan voor je op een rijtje in onze gloednieuwe vitaliteitskalender. Ideaal voor inspiratie tijdens het plannen van een vitaal en energiek jaar! Wil jij de vitaliteit bij jou op de werkvloer optimaliseren? Vraag 'm dan vandaag nog aan!
Kalender aanvragen
Gratis download, geheel vrijblijvend
Gratis download, geheel vrijblijvend
Boomers
Onder de boomers vallen de mensen die voor 1950 zijn geboren. De kans is niet groot dat je nog medewerkers actief in dienst hebt die onder de generatie van boomers vallen. Aan de andere kant is het mogelijk dat je wel oudere mensen in je bedrijf hebt rondlopen die je soms inzet om kennis te delen met de nieuwe generatie.
Deze mensen hebben tijdens hun loopbaan enorm veel vakkennis opgedaan. Bovendien hebben ze aan de wieg van de ontwikkeling van de nieuwe technologieën gestaan. Het kan dus voor jou als werkgever een groot voordeel zijn deze kennis over te dragen op je werknemers van een nieuwere generatie.
Gen X
De generatie X is de generatie werknemers die tussen 1956 en 1970 geboren is. Doordat er in deze periode een heel ander economisch klimaat heerste, staat de generatie X anders in het leven dan de boomers. Je werknemers die hieronder vallen, zijn nog niet met pensioen. Zij nemen wel vaak deels de zorg voor hun ouders of kleinkinderen op zich.
Binnen je bedrijf merk je dat je werknemers van generatie X een groot sociaal bewustzijn hebben. Ze vinden het belangrijk dat er een goede werk privé balans is. Om alle zorgtaken en het werk te combineren, zijn je medewerkers harde werkers. Tijdens hun werk nemen ze vaak het initiatief en ze streven naar een goede samenwerking met de rest van het team. Daarnaast zijn ze bereid om bij te leren en staan ze er open voor om kennis te delen en successen gezamenlijk te vieren.
Gen Y
Tussen de generatie Y en de generatie X zit de zogenoemde pragmatische generatie. Deze generatie is tussen 1970 en 1985 geboren. Deze generatie wordt ook wel de Xennials genoemd, een generatie die opgegroeid is met economische voorspoed. Je medewerkers van generatie X vinden het belangrijk om geld te verdienen en zullen je ook vragen of er binnen je bedrijf voldoende promotiemogelijkheden zijn.
Je werknemers die onder de generatie Y vallen, borduren eigenlijk verder op de welvaart van je medewerkers die onder de generatie X vallen. Deze medewerkers, die tussen 1986 en 2000 zijn geboren, kennen de maatschappij alleen vanuit een modern oogpunt. Zij zijn opgegroeid in een computertijdperk, met het idee dat de mogelijkheden oneindig zijn.
De millennials, zoals de generatie Y ook wel wordt genoemd, heeft de boodschap meegekregen dat ze vooral moeten denken aan hun eigen ontwikkeling en hun persoonlijke groei. Wat je als werkgever zult merken, is dat deze generatie ambitieus is. Maar tegelijk moet het werk wel zinvol zijn. Daarbij is het belangrijk dat je ze als werkgever de mogelijkheid biedt zichzelf te ontwikkelen.
Van generatie Y wordt ook wel gezegd dat het een verwende generatie is, die zich niets laat vertellen. Soms wordt er zelfs gezegd dat deze generatie lui is. Maar dat doet de meesten van je werknemers van deze leeftijd waarschijnlijk geen recht. Je moet er alleen rekening mee houden dat je werknemer een hoge eigenwaarde hebben. Daardoor weten ze uitstekend wat ze wel en niet willen op werkgebied.
Gen Z
Heb je werknemers die tussen 2001 en 2015 geboren zijn? Dan heb je te maken met mensen van generatie Z. We noemen generatie Z ook wel de optimistische generatie, hoewel deze term niet helemaal sluitend is. Want je werknemers van generatie Z zijn zich heel erg bewust van de wereld waarin zij leven en de daarbij horende vraagstukken over milieu, financiële zekerheid en diversiteit.
Vielen de voorgaande generaties voor antwoorden op belangrijke vragen op boekenkennis terug? Generatie Z is typisch een jongere generatie die informatie op social media en via zoekopdrachten op het internet vindt. Je profiteert als werkgever van het feit dat deze werknemers digital natives zijn. Ze zijn wel op zoek naar werk dat bij hun identiteit past. Ze zoeken dus kritisch naar een aantrekkelijke werkgever die het best bij hun ideeën en overtuigingen aansluit.
Verbinden van de 4 generaties bij jou op de werkvloer
De generatie waar je werknemer onder valt, is natuurlijk niet het enige wat bepalend is voor de werkhouding of de inzet van je werknemer. Het individuele karakter van de verschillende personen speelt daar eveneens een rol bij. Maar toch blijft het goed om in je achterhoofd te houden dat iedere generatie haar eigen kenmerken heeft. En dat je individuele werknemer de werksituaties dus op een andere manier benadert of ervaart.
Wil je ervoor zorgen dat al je werknemers met een glimlach naar hun werk komen en er ook werkelijk plezier in houden? Dan is het verbinden van deze vier generaties bij je op de werkvloer belangrijk.
Teambuilding staat centraal
Hoe zorg je er nu voor dat je een enthousiast team van medewerkers hebt dat goed met elkaar kan samenwerken? Open communicatie is al een goed uitgangspunt. Daarmee maak je verschillen bespreekbaar en geef je je medewerkers de ruimte zich te uiten. Dit draagt bij aan vitaliteit onder je werknemers.
Komt de samenwerking moeilijk op gang of kun je wel wat inspiratie gebruiken? Organiseer dan regelmatig een dag met activiteiten in het kader van teambuilding. Geef aan deze dagen een gezamenlijk thema mee, dat iedere generatie bezighoudt, zoals gezondheid. Dit doe je bijvoorbeeld door met al je werknemers een stappenchallenge aan te gaan. Of laat de creativiteit van je medewerkers tot bloei komen, waarbij ze tijdens een djembé workshop spelenderwijs leren beter naar elkaar te luisteren.
Teambuilding activiteiten voor bij jou op locatie
[four_activities_grid post1=5654 post2=5433 post3=7666 post4=8576]

3
Lachworkshop
Lachen is zo ontzettend belangrijk! En iedereen spreekt deze universele taal..
Bekijk
Generatie Alpha komt er aan
Eigenlijk kun je zeggen dat iedere generatie zich aanpast aan de tijd waarin zij opgroeit en de tijd waarin ze leeft. Datzelfde zal gelden voor de nieuwste generatie, de Alpha generatie. De kinderen die geboren zijn tussen 2010 en 2025 zijn hier dan ook het levende voorbeeld van.
De verwachting is dat je toekomstige werknemers een groot empathisch vermogen zullen hebben en liberaler in hun denken zijn dan vorige generaties. De reden hiervoor is onder andere dat generatie Alpha vaker opgroeit in minder traditionele gezinsvormen. Aan de andere kant staat deze generatie ook voor grote maatschappelijke uitdagingen, zoals de klimaatverandering.
Hoe dit uiteindelijk voor jou als werkgever vertaald wordt naar de werkvloer, zal de toekomst leren.
Verschillende generaties verbinden binnen jouw organisatie?
Wij helpen je er graag mee verder! Neem contact op en wij voorzien je graag van meer informatie en zelfs een plan op maat. Geheel vrijblijvend natuurlijk.