2 februari, 2022

minuten

Rik-Jan Modderkolk

Please install Yoast SEO plugin and enable the breadcrumb option to use this shortcode!

pin-it

Succesvol vitaliteitsbeleid? In 10 Stappen! 

Integraal vitaliteitsbeleid of vitaliteitsplan, wat is het en hoe pak je dat aan? Het staat steeds hoger op de agenda van veel HR professionals, en terecht. Er is gemiddeld 1,5% (Bron: verzuimcijfers CBS Q1 2021 versus Q1 2022) meer verzuim, maar ook al groeit jouw verzuim niet, dan vormt dit een steeds groter risico voor het succes van jouw organisatie. Binnen het onderwijs zijn de verzuimcijfers zelfs 1.9 procentpunt en in de horeca zelfs 2.1 procentpunt gegroeid.

We nemen je daarom graag mee in de te ondernemen stappen, valkuilen en succesfactoren om je medewerkers en organisatie met een goed werkend vitaliteitsbeleid verder te laten groeien. Want hoe gezonder, vitaler en gemotiveerder je medewerkers zijn, hoe succesvoller je bedrijf. 

Populaire activiteiten voor een vitaliteitsbeleid

Wat is een strategisch vitaliteitsbeleid?

Regelmatig, doordacht en doelgericht werken aan de vitaliteit van alle medewerkers werkt niet alleen in het voordeel van je werknemers, maar zeker in dat van je bedrijf. Gemotiveerde werknemers werken beter en sneller en daar heeft iedereen voordeel van. Gemotiveerde medewerkers zorgen voor meer werkplezier, energie en betrokkenheid op de werkvloer. Start daarom vandaag nog met een goed vitaliteitsbeleid of goed werkend gezondheidsbeleid. Het organiseren van een vitaliteitsweek zou een mooie eerste stap zijn kunnen zijn naar het begin van een nieuw vitaliteitsbeleid. 

Alle maanden van 2024 op een rijtje

Speciaal voor jou hebben we alle maanden van 2024 op een rijtje gezet. Hierin vind je terug wat er in die maand speelt op het gebied van HR & Vitaliteit en welke activiteiten er populair zijn. 

Waarom staat integraal vitaliteitsbeleid steeds hoger op de agenda?

Waarom zijn steeds meer bedrijven en organisaties bezig met de ontwikkeling van een beleid op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid? Er zijn veel interne - en externe factoren die daarin een rol spelen. In het kort speelt vergrijzing een rol, de krapte op de arbeidsmarkt en de groei van mensen met een welvaartsaandoening (zoals diabetes, obesitas, overgewicht, een chronische ziekte zoals hart- en vaatziekten of verschillende vormen van kanker). Deze factoren hebben zoals je begrijpt direct een nadeling effect op de inzetbaarheid van de medewerkers. Ook zijn wij kwetsbaarder gebleken door infecties, zoals bijvoorbeeld Corona. En in de al krap afgestelde arbeidsmarkt leidt dit tot een groeiend ziekteverzuim. Al jaren is er een tekort aan personeel, maar dat is al die tijd opgevangen door de mensen die aan het werk zijn. 

De krapte op arbeidsmarkt is trouwens ook aanwezig in de zorg en onder zorg providers, dat heb je natuurlijk in het nieuws al gehoord. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsartsen. Als je een keer zorg nodig hebt, dan schrik je van de lange wachtlijst, waardoor je je medewerkers minder snel terugziet op de werkvloer. Vitale medewerkers worden daarom een belangrijk strategisch onderwerp. We nemen je graag hieronder mee hoe je komt tot een goed vitaliteitsbeleid. Meer weten over een integrale aanpak? Je leest het hier aan de hand van 4 concrete stappen.


De 5 Voordelen (en stappen) naar een integraal vitaliteitsbeleid

Door constant aan de vitaliteit van je medewerkers te werken, vergroot je de kans dat ze zo lang mogelijk gezond kunnen blijven werken. Zo kunnen ziektes als overgewicht, aderverkalking, hart- en vaataandoeningen en diabetes type II mogelijk voorkomen worden. Een goed werkend vitaliteitsbeleid heeft meerdere voordelen.

Voordeel 1: Medewerkers zitten lekker in hun vel

Bijna 40 procent van alle werkgerelateerde ziekteverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door stress. Door de vitaliteit van je werknemers te helpen verhogen houd je als aantrekkelijke werkgever zowel hun lichamelijke als hun geestelijke gezondheid op peil en dat levert je bedrijf niets dan voordelen op. Je medewerkers zitten op die manier beter in hun vel, zijn stressbestendiger en hebben veel minder kans op het ontwikkelen van een burn-out.

Door tijdig te signaleren dat stress de overhand krijgt, voorkom je dat je later zware maatregelen moet inzetten om de negatieve gevolgen van stress het hoofd te bieden.

Voordeel 2: Met een goed vitaliteitsbeleid bereiken bedrijven makkelijker doelen

Met gemotiveerde en veerkrachtige werknemers bereik je makkelijker je vooropgestelde doelen. Op die manier draag je als werkgever ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers.

Voordeel 3: Vitale medewerkers zijn zelfverzekerder

Wanneer je als bedrijfsleider en je naaste medewerkers jezelf vitaal en alert voelt, straal je dat ook uit naar anderen. Vitale werknemers hebben meestal goede relaties met hun klanten en met hun collega’s en zoeken naar nieuwe uitdagingen.

Voordeel 4: Vergroot werkplezier

Een gezonde leefstijl van iedereen die bij je activiteiten nauw betrokken is, vergroot ieders werkplezier. En omdat je medewerkers een belangrijk deel van de week op hun werkplek verblijven, verbetert dat ook de sfeer thuis en de kwaliteit van hun sociaal leven. En dat weerspiegelt zich dan weer in hun werkprestaties.

Voordeel 5: Medewerkers werken aangenaam en gezond door tot hun pensioen

Investeren in een goed plan maakt medewerkers meer flexibel, waardoor eventuele werkveranderingen of wijzigingen op persoonlijk vlak beter opgevangen kunnen worden. Zo vergroot je de kans om zonder ernstige gezondheidsklachten te blijven doorwerken tot aan de hun pensioenleeftijd. Verder help je de gezondheid en de fysieke fitheid van je medewerkers verbeteren, wat onderdeel uitmaakt van een succesvolle organisatie.

Plan van aanpak - goed werkend vitaliteitsbeleid voor bedrijven in 5 Stappen!

Stap 1: Alles start met visie en een ambitieuze missie

Met visie zet je een stip op de horizon waarnaar je koers kan zetten. Bijvoorbeeld ‘fitte mensen maken je bedrijf’. Deze visie is een mix van ‘mensen zijn je organisatie’ en ‘fitte mensen zijn productiever’. Het gaat bij de visie om de betekenis voor de continuïteit van je organisatie. Stel je daar nog een aansprekende ambitieuze missie tegenover, bijvoorbeeld ‘iedereen is fit voor het werk’ dan heb je een goede basis waarmee je aan de slag kan.

En let op, de betekenis van ‘iedereen is fit voor het werk’, betekent ook dat je inclusief bent voor mensen met een (tijdelijke) afstand tot de arbeidsmarkt en dat je samen zorgt voor de ‘fit’. En dat is alleen maar goed, omdat diversiteit een belangrijke schakel is om een succesvol bedrijf te zijn.

Alles starten met ambitie

Stap 2: Maak het vitaliteitplan onderdeel van je bedrijfsstrategie

Als organisatie wordt je constant op de proef gesteld. Concurrentie is er voortdurend en zie je vaak komen uit onverwachte hoek. Je verweer daartegen is continue verbetering, optimale dienstverlening en snelheid van denken en handelen. Als je je als organisatie niet aanpast, dan wordt je uit de markt geconcurreerd. Om dat te voorkomen heb je betrokkenheid van je medewerker nodig.  Vitale medewerkers maken het uiteindelijke verschil. Een goed beleid past zeker in iedere bedrijfsstrategie.

Zoals je waarschijnlijk wel weet moet je plan van aanpak over vitaliteit ook altijd gesteund worden door je directie. Het vraagt een lange adem om succesvol te zijn en dat betekent dat je commitment nodig hebt, ook als de actualiteit verandert. Het helpt enorm als je een actieve voortrekker bent of hebt in de directie, de sponsor van je programma. Heb je die nog niet gevonden? Ga hier dan eerst naar op zoek voor je start met het opstellen van je vitaliteitsbeleid.

Stap 3: Kies een doelstelling voor je vitaliteitsbeleid met gezondheid als basis

Start met het opstellen van je eigentijdse vitaliteitsbeleid met het nauwkeurig in kaart brengen van alle interne en externe factoren die zowel op korte als op lange termijn een belangrijke invloed zullen hebben op je bedrijf. Hou daarbij rekening met:

  • De sterke toename van allerlei chronische aandoeningen
  • De toenemende vergrijzing en ontgroening van de bevolking
  • De sterke toename van toename van allerlei chronische aandoeningen
  • Het nieuwe werken
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Reorganisaties zijn aan de orde van de dag
  • Hoog ziekteverzuim blijft voorlopig een uitdaging


Op het moment dat je alles accuraat in kaart hebt gebracht, kun je een juiste inschatting maken van de impact op de toekomstige werking en organisatiedoelstellingen van je organisatie. Deze aanpak brengt duurzame oplossingen, die bijdragen aan je doelstellingen. Vitaliteitsbeleid wil je immers vertalen naar doelstellingen die welke werkelijk bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.

Stap 4: Stel een Vitality manager aan

Voor een goed werkend gezondheidsbeleid adviseren wij om een nieuwe functie te introduceren; de Vitality manager. Een integraal vitaliteitsbeleid vraagt om een toegewijde functionaris die niet alleen in de interne organisatie aandacht en betrokkenheid voor het programma vraagt. Het is ook de man of vrouw die de contacten onderhoudt met externe betrokkenen, zoals de traditionele arbodienst, de (zorg)verzekeraar, de zorgproviders en vitaliteitsprofessionals. Het is ook diegene die het programma aan de man kan brengen met duidelijke communicatie, interessante kennis kan overdragen en een beweging op gang kan brengen waarin mensen beter voor zichzelf gaan zorgen.

Stap 5: Maak beleid herkenbaar door 'branding' en duidelijke communicatie

Je maakt je vitaliteitsbeleid sexier door er een merk van te maken. Met een logo en heldere huisstijl wordt je beleid herkenbaar en zullen mensen zich er mee willen verbinden. Stem daarbij de communicatie goed af op het nieuwsgierig maken van je mensen voor vitaliteit, zodat er een vraag komt naar programma’s, hulp en begeleiding. Je kunt hierbij denken aan het inrichten van een portaal op intranet, of een thema in de nieuwsbrieven van je bedrijf. Maar denk ook eens aan het maken van sportshirts met het logo van het programma en de naam van je bedrijf. Mensen voelen zich trots en verbonden met hun collega's als ze aan de start staan van een event in de kleding van je vitaliteitsprogramma.

Branding en communicatie, twee pijlers van een herkenbaar beleid

Denk groot, start klein, handel snel 

Heb je al deze stappen goed doorlopen? Dan is het een zaak van gewoon beginnen. Denk groot, start small, en handel snel is het motto. Hou constant het uiteindelijke doel voor ogen en stuur bij waar nodig. Leer van mogelijke fouten en bouw verder aan een succesvol beleid.

Samenwerken met De Fitte Medewerker

Om de gezondheid en vitaliteit de meeste kans op slagen te geven, is het nauw samenwerken met De Fitte Medewerker als bijvoorbeeld sparringpartner, als projectmanager, strateeg of zelfs volledige uitvoerder een goed idee.

Joris van Diepen van De Fitte Medewerker verduidelijkt: “Je visie als bedrijfsleider op duurzame inzetbaarheid heeft een doorslaggevende invloed op de gezondheid van je onderneming. Werk systematisch en doelgericht aan de vitaliteit van alle medewerkers. Dat is in het voordeel van zowel je bedrijf als je medewerkers. De Fitte Medewerker ontwikkelt dit plan en jullie genieten van meer werkplezier, energie en betrokkenheid. Een combinatie van een aangepast beleid met een doelgerichte activatie leidt tot een gespecialiseerde en duurzame inzetbaarheid van iedereen. De juiste man of vrouw op de juiste plaats doet je tot maar liefst 40 procent besparen. Dit bedrijfsplan is namelijk fiscaal voordelig en geeft je de mogelijkheid om maximaal gebruik te maken van belastingtechnische voordelen.”

Advies nodig?

Ben je nieuwsgierig hoe je kunt werken aan een goed vitaliteitsbeleid binnen je organisatie? Wij helpen je hier graag in verder. Neem contact met ons op en wij beantwoorden al je vragen. 

Over de auteur

Mijn naam is Rik-Jan Modderkolk en ik ontwikkel integrale duurzame inzetbaarheid programma's met meetbaar resultaat en gezondere medewerkers. Al meer dan 25 jaar! Naast het schrijven van artikelen ben ik regelmatig op de racefiets te vinden.

Rik-Jan Modderkolk

Over de auteur

Mijn naam is Rik-Jan Modderkolk en ik ontwikkel integrale duurzame inzetbaarheid programma's met meetbaar resultaat en gezondere medewerkers. Al meer dan 25 jaar! Naast het schrijven van artikelen ben ik regelmatig op de racefiets te vinden.

Rik-Jan Modderkolk

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Download productsheet over dit onderwerp

Mauris laoreet convallis ante. Vivamus dignissim, enim sit amet ultrices convallis, mauris dui luctus ante, ut vulputate sem erat ac diam. Sed molestie in odio a suscipit nunc sapien.

Anderen bekeken ook

[posts-slider post_type=post gradient=white]

Blijf geïnspireerd

Snak jij naar nóg meer inspiratie voor vitaliteit? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang slimme tips en leuke aanbiedingen. Een glimlach in je mailbox, wie wil dat nou niet?

Je kunt je ook altijd weer afmelden voor onze e-mails

nieuwsbrief-inschrijving